Rautainen olo blogi

Ruokavalion vaikutus ihon kuntoon

Share |

Perjantai 20.1.2017 klo 15:49 - Rautainen olo


Kärsin itse nuorempana aknesta. Kaikki alkoi syksyllä 2009 kun aloitettiin kavereiden kanssa kuntosalilla käyminen jos sitä voi siksi kutsua (hauista ja penkkiä siellä lähinnä tehtiin). Olen kehotyypiltäni ektomorfi eli luonnostaan hoikka, kevytrakenteinen luusto, pysyn helposti vähärasvaisessa kunnossa ja lihasmassan kasvatus on suhteellisen haasteellista. No mitäpäs muutakaan 16-vuotias reilu 60 kiloinen teinipoika haluaa saliharjoittelulla kuin suuremmat lihakset. Lihaksen kasvun mahdollistamiseksi pitää syödä yli kulutuksen, kukaan ei vain kertonut, että silläkin on väliä mitä syö. Tässä vaiheessa astui kuvioon maitotuotteet, niistähän saa helposti paljon proteiinia, silloin ajattelin. Maitotuotteita käytin maitojuomaa, rahkaa, raejuustoa ja vielä leivän päälle juustoa. Päivittäin saattoi mennä 1,5 litran purkki maitoa, 3 purkkia maitorahkaa ja purkillinen raejuustoa eli nopeasti laskettuna pelkästään maitotuotteista sain reilu 150 grammaa proteiinia. Olisi varmasti REILUSTI vähempikin riittänyt, mutta eipä sitä silloin ajatellut.

Painohan nousi 20 kiloa ensimmäisenä vuotena, mutta samalla tuli kuvioihin finnit eikä ihan vain muutamat sellaiset. 2010 vuonna kasvojen ihon mennessä todella huonoon kuntoon, jouduin turvautumaan ihotautilääkäriin. Ihotautilääkäri määräsi minulle isotretinoin lääkityksen ja selitti, että kaikki johtuisi minun iästäni ja lääkitys sekä aika poistaisi aknen. Söin kyseistä lääkettä vuoden päivät, jonka jälkeen ihoni oli taas hyvässä kunnossa...puoli vuotta. Menin armeijaan ja siellä ruokavalioni koostui taas ravinneköyhästä ruuasta, pääosin hiilihydraateista, maito oli myös isossa roolissa. Armeija aikana iho-ongelmat taas palasivat ja alkoi myös korvatulehduskierre. Söin 2011-2012 vuoden aikana noin kuusi antibioottikuuria korvatulehduksiin.

Täytin 21-vuotta ja kärsin vieläkin iho-ongelmista, olin aina pitänyt finnejä teini-ikäisten "riesana". Silloin muistelin ihotautilääkärin reilu 3 vuotta sitten sanomia sanoja "viimeistään 20-vuotiaana et kärsi enää aknesta". Turhautuneena tilanteeseen päätin vielä kerran kokeilla lääkitystä ja menin takaisin ihotautilääkärin puheille syksyllä 2013. Minulle määrättiin taas sama isotretinoin lääkitys, mutta kuuri oli vain lyhyempi kestoinen.

ruokavalio_ihon_kunto2.JPG

Ihoni kunto syksyllä 2013

Viimeisen lääkityksen aikana aloin kiinnostumaan yhä enemmän ihmisen hyvinvoinnista ja lopetin myös aikaisemmat työni ja lähdin opiskelemaan alkuun personal traineriksi. Kokeilin ensin gluteenitonta ruokavaliota ja sen jälkeen jätin kokonaan maitotuotteet pois.

Maitotuotteiden poisjättäminen oli suuri käännekohta ja se paransi ihon kuntoani, korvatulehdukset loppuivat sekä yleinen vointi oli parempi. En voi tietenkään sanoa täysin varmasti kummasta silloinen ihon kunnon paraneminen johtui, lääkityksestä vai maitotuotteiden poisjättämisestä

Nyt viimeiseksi jääneestä isotretinoin kuurin lopettamisesta on aikaa kolme vuotta ja tällä hetkellä olen tyytyväinen ihoni kuntoon. Uskon vahvasti, että suurin vaikutus tämän hetkiseen ihoni tilaan on itselleni toimivan ruokavalion löytäminen (matala-asteista tulehdustilaa nostavien ruoka-aineiden poistaminen) sekä stressinhallinta (työ, harrastukset, meditointi jne.)

ruokavalio_ihon_kunto_2.JPG

Ihoni kunto tällä hetkellä (20.1.2017)

Mielestäni ihotautilääkärien pitäisi selvittää enemmän syy-seuraussuhteita, eikä vain määrätä pelkästään lääkkeitä. En väitä, että esim. aknen hoidossa lääkehoito on täysin turhaa vaan mielestäni pitäisi etsiä myös syy ongelmiin esim. minun tilanteessani maitotuotteet oli varmasti iso tekijä. Jos nämä asiat saataisiin yhdistettyä olisi lopputulos varmasti pysyvämpi, eikä vain 6 kuukautta.

Jos kärsit itse tai ystäväsi kärsii iho-ongelmista, mieti olisiko ruokavaliossa jotain muutettavaa. Jos käytät paljon maitotuotteita mieti onko se tarpeellista ja toimiiko kehosi hyvin. Jos minulle olisi joku tullut kertomaan jo ennen ensimmäistä isotretinoin kuurin syömistä, että tilanteeseen voi myös itse vaikuttaa olisin varmasti ollut kiitollinen.

Yhteenvetona:

Akneni alkoi 2009 syksyllä kun aloin käyttämään reilusti maitotuotteita ja käytin lisäksi muita matala-asteista tulehdustilaa nostavia ruoka-aineita (suurin osa viljoista, sokeri jne.). Ensimmäinen isotretinoin kuuri auttoi 6 kuukautta, jonka jälkeen tilanne taas pahentui. Pysyvän avun ihoni kuntoon sekä korvatulehduskierteen lopettamiseen löysin maitotuotteiden poisjättämisestä sekä muiden suoliston kuntoa heikentävien ruoka-aineiden poistamisesta (esim. vehnä, ohra, ruis, sokeri, prosessoidut tuotteet jne.).

ruokavalio_4.JPG

Yksinkertainen mutta toimiva lounas (luomu naudan jauhelihapihvejä, bataattia, sinimailasen ituja, avokadoa ja puolukoita)

Jos kirjoitus herätti kysymyksiä, kommentoi rohkeasti alla olevaan kommenttikenttään. Olisi mukava kuulla sinun oivalluksia ruokavaliosta. :)

Erittäin hauskaa viikonloppua terveisin Juuso Rautaisesta olosta.

Avainsanat: ruokavalio, akne, iho-ongelmat, isotretinoin, maidoton, gluteeniton, ravintovalmennus, maitotuotteet


Kommentit

20.1.2017 17:09  Tatu Nevalainen

Moi, hieno kirjoitus! Tuli mieleen kysyä vähän että minkälainen on nyky ruokavaliosi? Onko siinä jotain tiettyä "kivijalkaa" minkä ympärille kasaat muun paletin? Tai noudatatko jotain tiettyä lautasmallia riippuen liikunnallisista mieltymyksistä? Itse huomasin ravinnon merkityksen muutamia vuosia sitten kun sairastelin jatkuvasti. Kärsin flunssasta,hengitystie infektioista,aknesta ja erittäin pahoista nivel -ja selkä ongelmista. Tuntui siltä kuin koko kroppa olisi ollut liekeissä. Siihen päälle uni ongelmat ja mielialan vaihtelut.. Pääsin ongelmista eroon kun siivosin turhat energiajuomat, einekset, ja maitotuotteet pois. Nykyään liikunta ja puhdas ruokavalio antaa kaiken tarvittavan energian ja hyvän olon minkä avulla jaksaa koko päivän ilman että tulee minkäänlaista "jumahtamista" esim. iltapäivällä. "Olkoon ruoka lääkkeesi"

20.1.2017 22:37  Rautainen olo Juuso

Hei Tatu ja kiitos paljon kommentistasi! Oli mielenkiintoista lukea mihin kaikkeen olet saanut apua ravintomuutoksilla. Hienoa että olet löytänyt itsellesi toimivan ruokavalion mistä saat puhtia päivään. Viimeisestä lainauksestasi olen täysin samaa mieltä.

Oma ruokavalioni koostuu puhtaista luonnonmukaisesti tuotetuista raaka-aineista. Ostan kaiken luomuna ja pääpaino ruokavaliossani on rasvoilla (n. 60-70%). Ruokavalioni sisältää paljon kasviksia (joista reilusti vihreää esim. lehtikaali, pinaatti, avokado, sinimailanen, parsakaali, sitten muita kasviksia esim. paprika, kukkakaali, tomaatti), paljon marjoja (mustikka, herukat, mansikka, puolukka, mulperit, goji), proteiininlähteitä (luomu nauta, luomu broileri, luomu kananmunat ja mahdollisimman laadukasta kalaa (ei esim. Norjan lohta), hiilareita pääosin treenin ympärillä (bataatti, riisi, kvinoa, banaani ja kaura) ja rasvoja (kookosöljy, oliiviöljy, mct-öljy, ghee, laadukas voi, kalaöljy, raakasuklaa, pähkinät, siemenet ja kookosmaito).

Toki myös joskus poikkean ruokavaliostani, mutta viikoittain korkeintaan 10% kokonaisuudesta eli menen 90/10 suhteella. Syön viikossa 35 ateriaa ja niistä maksimissaan 4 ateriaa poikkeavammin (esim. ravintolassa käynti tai toki välillä saatan myös syödä karkkia). Kokonaisuus ratkaisee.

21.1.2017 11:47  Tatu Nevalainen

Vau! Mennään aika samoilla linjoilla raaka-aineiden suhteen,etenkin vihreiden kanssa joista saakin tehtyä hyviä smoothieita mitä mielellään hörppii pitkin päivää🙏 paljon puhutaan siitä että jos jättää maitotuotteet pois niin mistä saadaan kalsiumia, mutta kyllähän noin monipuolisessa ruokavaliossa on runsaasti lähteitä sille. Imeytyvyys maidon kalsiumissa ei käsittääkseni ole edes kärkipäässä? Käytätkö mitään ravintolisiä? Omassa arsenaalissa on kasviperäinen D-vitamiini, omega-3, magnesium sitraatti sekä sinkki. Msm, maca ja spirulina ovat käytössä kiertävänä systeeminä. Kiitos kattavasta vastauksesta, taidan poimia tuosta listasta gheen käyttöön luomuvoin kaveriksi.

21.1.2017 17:55  Rautainen olo Juuso

Luuston hyvinvoinnissa yhden ravinteen miettiminen on todella suppea ajattelutapa. Asiaa hieman laajemmin miettien esim. D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen ja toinen todella tärkeä ravinne on magnesium. Jos syöt paljon kalsiumia mutta et niinkään magnesiumia, luovuttaa luusto puuttuvan määrän ja päinvastoin jos syödään suuria määriä magnesiumia, mutta jätämme kalsiumin pois otetaan tarvittava määrä taas luustosta ja hampaista. K2-vitamiinia tarvitaan taas kuljettamaan ravinnosta saatu kalkki oikeisiin paikkoihin ja yksi erittäin tärkeä asia magnesiumin ja kalsiumin imeytymisessä on liike. Esim. sokeri heikentää luuston kuntoa. Liikkumattomuus yhdistettynä korkeaan sokerin saantiin heikentää luustoa.

Itse kävin viimeksi 2/16 kattavissa verikokeissa ja esim. kalsiumtasoni sekä magnesiumtasoni olivat ylärajoissa vaikka en ole käyttänyt mitään kalsium-/magnesiumlisiä.

Kyllä maidon kalsiumin imeytyvyys on suhteellisen heikkoa esim. lehtikaalin kalsiumiin verrattuna.

Jatkuvasti käyttäväni ravintolisät: kalaöljyä nestemäisenä (ecolomega), d-vitamiinia tippoina, msm+c-vitamiini, viherjauhe (chlorella, spirulina, moringa, vehnänoras, ohranoras,alfalfa yms.) Vaihtelevasti käytän macaa, lucumaa, tocoa yms.)

21.1.2017 22:59  Tintti

Heips! Mielenkiinnosta kysyn, kuulutko o-veriryhmään?

21.1.2017 23:13  Rautainen olo Juuso

Hei Tintti! Nyt pitää sanoa ihan rehellisesti, etten tiedä omaa veriryhmääni. Olisin armeija aikoina luovuttanut verta, mutta se ei onnistunut korvatulehduskierteen takia. Verenluovutus pitäisi nyt ottaa asiaksi. Miksi kysyit veriryhmääni?

22.1.2017 11:16  Tintti

Mietin vain mitä mieltä olet veriryhmä ruokavaliosta? Itse uskon siihen osaltaan ja osaltaan en. Ja mietinkin laittasinko sen mukaisen ruokavalion testiin..

"Veriryhmäruokavalion idea on siis se, että veriryhmästä riippuen ruuan lektiineillä on taipumus sitoutua paitsi punasolujen pinnalla oleviin sokerirakenteisiin, myös muihin kehon osiin, kuten suolistoon, munuaisiin ja hermostoon, ja aiheuttaa terveydellisiä ongelmia. Kaikkien neljän veriryhmän solujen pintasokerirakenteet ovat toisistaan poikkeavia. A-ryhmällä lektiinejä sitovat sokerit ovat fukoosi ja N-asetyyligalaktoosiamiini. B-ryhmällä fukoosi ja D-galaktoosi. AB-ryhmässä fukoosi, N-asetyyligalaktoosiamiini ja D-galaktoosi. O-ryhmällä on sokerina pelkkä fukoosi. Lektiini-proteiineja on kaikissa ruuissa ja henkilön veriryhmä näyttäisi määräävän sen, minkälaiset lektiinit aiheuttavat ongelmia.

Esimerkiksi A-veriryhmän henkilöt ovat alttiimpia sydän-ja verisuonitaudeille ja siksi heidän olisi syytä välttää punaista lihaa ja tyydyttyneitä rasvoja. Heidän immuniteettinsa on myös keskimääräistä heikompi altistaen esimerkiksi erilaisille syöville. Maito ja vehnän sisältämät lektiinit eivät sovi O-tyypille, koska ne aiheuttavat tulehduksia suoliston limakalvolla. B-ryhmän ihmisillä on taipumusta hitaasti eteneviin virussairauksiin kuten MS-tautiin, reumaan ja erilaisiin neurologisiin sairauksiin. Näillä henkilöillä esimerkiksi maissin, kanan tai tattarin lektiinit saattavat aiheuttaa erilaisia sairauksia. AB-veriryhmän ihmisiin vaikuttavat A- ja B-tyypin sokerirakenteet. mutta se muistuttaa enemmän A-veriryhmää, koska heillä on taipumus A-tyypin sairauksiin. Yleisesti ottaen kaikkille neljälle veriryhmälle suositeltu ruokavalio saadaan muodostettua monipuoliseksi ja ravitsevaksi, ainoa josta kriitikot varoittavat on O-ryhmälle suositeltava runsaasti proteiineja ja rasvoja sisältävä ruokavalio."

22.1.2017 13:16  Rautainen olo Juuso

Mielenkiintoinen lähestymistapa ruokavalioon. Mielestäni jokaisen pitää löytää oma yksilöllinen ruokavalionsa, minkä avulla suolisto ja aivot voivat hyvin. Mielestäni ei voi sanoa, että juuri jokin tietty asia toimii kaikilla.

Kokeile ihmeessä veriryhmä ruokavaliota ja mieti miten kehosi reagoi; toimiiko vatsa hyvin, kulkeeko ajatus, miltä ihosi kunto vaikuttaa, riittääkö energiaa jne.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini